Greco sprejel dodatek k drugemu poročilu o izpolnjevanju priporočil Slovenije

28. 10. 2024

Na 97. skupščinskem zasedanju Skupine držav proti korupciji (GRECO) v Svetu Evrope junija 2024 je GRECO sprejel Dodatek k Drugemu poročilu o izpolnjevanju priporočil Slovenije, s katerim se je Vlada RS seznanila na svoji 125. redni seji 17. 10. 2024, ko je tudi dovolila njegovo objavo v slovenskem jeziku. GRECO ugotavlja, da Slovenija ni v zadostni meri izpolnila priporočil iz ocenjevalnega poročila iz petega kroga. Poročili v slovenskem in angleškem jeziku ter spletni povezavi nanju objavljamo spodaj.

Spomnimo: GRECO je peti ocenjevalni krog pričel leta 2017, ko je decembra sprejel prvi dve ocenjevalni poročili v zvezi z njegovima državama članicama, za Slovenijo in Združeno kraljestvo. Ocenjevalno poročilo za Slovenijo je osvetlilo stanje v Sloveniji na dveh področjih: na področju učinkovitosti krepitve integritete in preprečevanja korupcije pri najvišjih nosilcih izvršilne veje oblasti ter na področju učinkovitosti krepitve integritete in preprečevanja korupcije v policiji. Kjer stanje ni bilo zadovoljivo, je Slovenijo s priporočili pozval k napredku. Na Slovenijo je tako naslovil 15 priporočil.

S priporočili glede krepitve integritete in preprečevanja korupcije pri najvišjih nosilcih izvršilne veje oblasti je pozval k odpravi pomanjkljivosti določb Zakona o integriteti in preprečevanju korupcije (ZIntPK), vzpostavitvi načrta integritete vlade ter učinkovitih notranjih mehanizmov za obveščanje in ozaveščanje najvišjih nosilcev izvršilne veje oblasti o vprašanjih integritete, doslednosti pri prijavi stikov najvišjih nosilcev izvršilne veje oblasti z lobisti in interesnimi organizacijami, objavi podatkov o premoženjskem stanju in izvajanju vsebinskega preverjanja podatkov o premoženjskem stanju. Glede policije so bila priporočila usmerjena v okrepitev orodij za javno poročanje o integriteti in ukrepih za preprečevanje korupcije v policiji, v okrepitev mehanizmov za napredovanje in odstavitve v policiji, ki bi zagotavljali pravičnost, zaslužnost in preglednost ter ki bi zagotavljali večje zaposlovanje in vključevanje žensk na vseh ravneh policije strukture, v izboljšanje organizacijske strategije in praks glede obvladovanja nasprotja interesov ter razvoj posebnih mehanizmov glede preprečevanja nasprotja interesov, ki nastanejo, ko policisti zapustijo policijo, v obveznost sporočanja o dopolnilni dejavnosti ter evidentiranja dovoljenj, izdanih v zvezi z dopolnilnimi dejavnostmi, ter v krepitev zaščite prijaviteljev znotraj policije.

Po sprejemu Ocenjevalnega poročila je GRECO nato redno preverjal, kako je Slovenija izpolnjevala priporočila. Prvo poročilo o izpolnjevanju priporočil je sprejel oktobra 2021, drugo decembra 2022, danes pa je objavil dodatek k drugemu poročilu. V prvem poročilu je GRECO izpostavil odsotnost napredka Slovenije pri izpolnjevanju priporočil, saj je od 15 priporočil zgolj eno izpolnila delno, vsa ostala pa so ostala neizpolnjena. V drugem poročilu je GRECO ocenil, da je Slovenija od 15 priporočil, ki ji jih je GRECO podal v Ocenjevalnem poročilu, zadovoljivo oziroma na zadovoljiv način izvedla pet priporočil, šest priporočil je delno izvedla, štiri pa so ostala neizvedena.

V tokratnem poročilu je GRECO, kar zadeva najvišje nosilce izvršilne veje oblasti, ocenil, da je bil dosežen določen napredek pri izpolnjevanju neizpolnjenih priporočil. Razviti so bili notranji mehanizmi za izvajanje dejavnosti ozaveščanja najvišjih nosilcev izvršilne veje oblasti, in sicer z organiziranjem usposabljanj ter objavo posodobljenih navodil in pojasnil. Dosežen je bil oprijemljiv napredek pri razkrivanju in navzkrižnem preverjanju stikov najvišjih nosilcev izvršilne veje oblasti z lobisti. Vendar so potrebni oprijemljivi in odločni ukrepi pri oblikovanju načrta integritete za vlado, razvoju zaupnega svetovanja za najvišje nosilce izvršilne veje oblasti, pripravi strategije in praks za obvladovanje nasprotij interesov v vladi ter izvajanju vsebinskega preverjanja prijav premoženjskega stanja, ki jih vložijo najvišji nosilci izvršilne veje oblasti.

Za organe odkrivanja in pregona je bilo razvito orodje za pripravo dnevne preglednice incidentov, ki se uporablja za ugotavljanje težav in trendov, v teku pa je tudi vzpostavitev različnih evidenc za ocenjevanje in obvladovanje tveganj. Zdaj se preskuša elektronska evidenca nasprotij interesov, katere učinkovitost bi bilo treba dopolniti z uveljavljeno prakso in svetovalnimi storitvami. Sprejeti so bili ukrepi za povečanje zastopanosti žensk v policiji in za okrepitev zaščite prijaviteljev. Vendar bi bilo treba sprejeti konkretne ukrepe za obveščanje vseh policistov o kanalih za prijavo in spodbujanje njihove uporabe. Odločitve o napredovanju ne bi smele temeljiti na letnih poročilih o delovni uspešnosti, ki jih pripravi ena sama oseba. Organi oblasti morajo razviti posebne mehanizme za preprečevanje in obvladovanje nasprotij interesov po tem, ko policisti zapustijo policijo.

Glede na navedeno, je GRECO zaključil, da Slovenija ni v zadostni meri izpolnila priporočil iz ocenjevalnega poročila iz petega kroga. Odločil se je ukrepati na način, da je pozval Generalnega sekretarja Sveta Evrope, da naj slovenskemu ministru za zunanje zadeve pošlje dopis s kopijo, naslovljeno na vodjo slovenske delegacije, v katerem naj opozori na neizpolnitev ustreznih priporočil in na potrebo po odločnem ukrepanju, da bi čim prej dosegli oprijemljiv napredek. Od Slovenije hkrati GRECO pričakuje novo poročilo o napredku pri izvajanju neizpolnjenih priporočil do 30. junija 2025.

Povezavi do poročil: