Nadgrajeni Erar zagotavlja še več podatkov in večjo transparentnost

29. 05. 2025

Komisija za preprečevanje korupcije (Komisija) je v aplikaciji Erar uskladila vseh 6.878 transakcij, ki jih je po objavi novega Erarja v začetku marca letos popravil upravljavec izvorne zbirke podatkov. Na podlagi odzivov uporabnikov je skupaj z zunanjim izvajalcem izvedla tudi dodatne nadgradnje. Aplikacija omogoča vpogled v več kot 185 milijonov transakcij, pri tem pa ostaja točnost izvornih podatkov ključna za točen prikaz. Erar z nadgradnjami utrjuje svoj položaj kot zanesljivo in nepogrešljivo orodje za nadzor nad porabo javnega denarja, kar potrjujejo tudi statistični podatki njegove uporabe.

Novi Erar je s svojimi naprednimi funkcionalnostmi razkril nekatere nepravilnosti, ki so v izvornih bazah, iz katerih črpa podatke, obstajale več let. Uprava za javna plačila (UJP), ki Komisiji posreduje podatke o transakcijah, je marca 2025 posredovala seznam 6.878 transakcij za 169 različnih subjektov, za katere je bilo ugotovljeno, da so bili v izvorni bazi (TZIJZ) prejemniki napačno označeni (prekriti). Zaradi velikega obsega podatkov skozi daljše časovno obdobje je pri uvozu sprememb v Erarju prišlo do tehnične težave, zaradi katere so se nekatere transakcije podvojile. Komisija je v sodelovanju z zunanjim izvajalcem to uspešno odpravila s pridobitvijo enotnega identifikatorja za posamezne transakcije in uvedbo sistemske rešitve, ki bo preprečevala podobne nepravilnosti tudi v prihodnje.

Enotni identifikator zagotavlja usklajenost podatkov v Erarju s podatki UJP in se trenutno uporablja za vse transakcije, izvedene od 25. 5. 2021 dalje. Takrat je bil namreč na podlagi novele Zakona o integriteti in preprečevanju korupcije (ZIntPK) iz novembra 2020, ki je omogočila večji nabor objave podatkov, sklenjen dogovor med Komisijo in UJP. V praksi to tudi pomeni, da aplikacija Erar po novem prikazuje podatke o transakcijah fizičnim osebam in nakazilih v tujino od 25. 5. 2021 (prej jih je od 1. 9. 2024). Posledično se je število prikazanih transakcij v Erarju z več kot 135 milijonov povečalo na več kot 185 milijonov.

Ker gre za izjemno kompleksen sistem, v katerem uvajanje sistemskih posodobitev in uvoz tako velikih količin podatkov terja določen čas, so bile posodobitve izvedene v maju 2025. Za obdobje 2015–2021 bo podobna rešitev z enotnim identifikatorjem uvedena v prihodnjih tednih, na podlagi dogovora z UJP. Komisija pri tem poudarja, da je točnost izvornih podatkov ključen predpogoj za točnost prikazanih podatkov v Erarju.

Komisija je izvedla tudi dodatne prilagoditve prikaza objavljenih podatkov z vidika zaščite varovanih podatkov, ob tem pa si je prizadevala za čim višjo stopnjo transparentnosti glede na veljavne zakonske določbe. Hkrati je v najkrajšem možnem času odpravljala vse zaznane pomanjkljivosti, ki so v tako kompleksnem sistemu, kot je Erar, v določeni meri pričakovane. Novi Erar je pokazal tudi na nekatere pomanjkljivosti prejšnje različice sistema, ki so bile prav tako odpravljene. Uporabniki lahko vse zaznave v zvezi z delovanjem aplikacije sporočajo na anti.korupcija@kpk-rs.si, pomembne informacije v zvezi z Erarjem pa so objavljene tudi na spletni strani Komisije in v aplikaciji v razdelku Informacije za javnost.

Velika obiskanost Erarja potrjuje pomembnost orodja

Novi Erar je od začetka marca uspešno obdelal več kot 23 milijonov zahtevkov. Obisk močno presega obisk stare aplikacije, saj dnevno povprečno beleži več kot 318.000 zahtevkov, pri čemer jih 84 odstotkov prihaja iz Slovenije, uporaba pa je večja v delovnem času (med 10. in 15. uro). Ti podatki kažejo, da Erar nedvomno izpolnjuje svoj namen – krepi transparentnost, omogoča reden nadzor nad javno porabo, s čimer se zmanjšujejo tveganja za korupcijo in druge nepravilnosti. Komisija pa z njim uresničuje svoje poslanstvo krepitve integritete in spodbujanja odgovornega delovanja javnega sektorja.