Novice
Vse novice
O institutih ZIntPK danes na dveh usposabljanjih
Komisija za preprečevanje korupcije (Komisija) je danes izvedla dve brezplačni spletni usposabljanji – prvo na temo omejitev poslovanja in nasprotja interesov, drugo pa o uresničevanju načrtov integritete ministrstev na podlagi novih smernic. Usposabljanji sta bili namenjeni izboljšanju razumevanja zakonskih določb, ki urejajo preprečevanje korupcijskih tveganj v javnem sektorju, in krepitvi integritete v javni upravi.
Udeleženci so v okviru interaktivne predstavitve, ki jo je vodila Sanja Marić, svetnica Komisije, poglobili poznavanje določb Zakona o integriteti in preprečevanju korupcije (ZIntPK), zlasti 35., 37. in 38. člena, ki opredeljujejo omejitve poslovanja in dolžnost izogibanja nasprotju interesov. Udeleženci so prejeli tudi jasna, pravno utemeljena navodila, kako naj prepoznajo in pravilno ukrepajo ob pojavu okoliščin nasprotja interesov ter kakšne so njihove dolžnosti pri omejitvah poslovanja.


Absolutnost in relativnost omejitev poslovanja
Marić je predstavila absolutne in relativne omejitve poslovanja, vključno s primeri dovoljenih in prepovedanih poslovnih stikov med organi javnega sektorja in zasebnimi subjekti, povezanimi s funkcionarji, ter opozorila na dolžnosti funkcionarjev in organov, pri katerih le-ti opravljajo svoje funkcije.
Absolutna omejitev velja za organ ali organizacijo javnega sektorja, ki je zavezan postopek javnega naročanja voditi skladno s predpisi, ki urejajo javno naročanje, ali izvaja postopek podeljevanja koncesij ali drugih oblik javno-zasebnega partnerstva. Tak organ ne sme naročati blaga, storitev ali gradenj, sklepati javno – zasebnih partnerstev ali podeliti posebnih ali izključnih pravic subjektom, v katerih je funkcionar ali njegov družinski član udeležen kot poslovodja, član poslovodstva ali zakoniti zastopnik ali je neposredno ali preko drugih pravnih oseb v več kot 5% udeležen pri ustanoviteljskih pravicah, upravljanju ali kapitalu.
Takšna Absolutna prepoved poslovanja pa ne velja za postopke, ki ne pomenijo naročanja blaga, storitev ali gradenj oziroma katerekoli oblike javno-zasebnega partnerstva, pod pogojem doslednega spoštovanja določb ZIntPK ali drugega zakona o dolžnosti izogibanja nasprotju interesov oziroma pod pogojem, »da so dosledno spoštovane določbe o izogibanju nasprotju interesov na strani posameznega funkcionarja v celoti, v vseh fazah posla ali postopka.«
Marić je opozorila, da omejitve poslovanja veljajo tudi pri sklepanju pogodb s podizvajalci. »Določb ZIntPK ni dovoljeno oziroma možno obiti na način, da bi na javno naročilo kandidiral izvajalec, dejanski oziroma glavni del posla pa bi opravil njegov podizvajalec, ki z naročnikom neposredno ne sme sodelovati. Tovrsten manever, ko se v posel vključi tretjo osebo in to z namenom zaobiti določbe ZIntPK, lahko pomeni kršitev integritete,« je opozorila.
Usposabljanje o uresničevanju načrtov integritete na podlagi novih smernic
Usposabljanje za predstavnike ministrstev, namenjeno poglobljenemu razumevanju novih Smernic za uresničevanje načrtov integritete, je bilo namenjeno odgovornim osebam, pooblaščencem za integriteto in članom delovnih skupin za načrt integritete na ministrstvih.
Predavatelji mag. Vita Habjan Barborič, vodja Centra za razvoj in preventivo Komisije, mag. Ivijan R. Rojko, raziskovalec višji svetovalec Komisije in pooblaščenec za integriteto, Andrej Jurij Pirnat, analitik višji svetovalec Komisije, in Martina Kovačič, pooblaščenka za integriteto na Ministrstvu za naravne vire in prostor, so udeležencem predstavili prenovljene smernice z jasnim poudarkom na identifikaciji tveganj in načrtovanju ustreznih ukrepov v okviru ZIntPK.
Udeležence so seznanili z vlogami posameznih deležnikov v procesu izvajanja načrta integritete, zlasti s pristojnostmi pooblaščenca za integriteto in dobrimi praksami, s katerimi se pri delu srečuje Komisija. Skozi konkretne primere tveganj in praktične napotke za načrtovanje ukrepov so udeleženci pridobili praktična orodja za večjo usklajenost in učinkovitost pristopov pri krepitvi integritete v državnih organih.